مسابقه بزرگ کتابخوانی ویژه دانشجویان، کارکنان و مدرسان مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سراسر کشور با محوریت کتاب “پس از پنجاه سال”، پژوهشی تازه بر قیام حسین(ع)

معرفی کتاب “پس از پنجاه سال”،‌ نَه روایت زندگی امام حسین (ع)، بلکه تحلیل و علت‌شناسی عاشوراست که به قلم سیدجعفر شهیدی در سال ۱۳۳۰ نگاشته شده است. کتاب پس از پنجاه سال، پژوهش تازه پیرامون قیام امام حسین (ع) از جمله کتاب‌های مطرح در تحلیل واقعه عاشورا است که به رخدادی که در سال ۶۱ هجری و درست پنجاه سال پس از وفات پیامبر در سال ۱۱ هجری اتفاق افتاد، می‌پردازد. دکتر شهیدی تحقیق و نگارش این کتاب را در سال ۱۳۳۰ انجام داده و کتاب را در سال ۱۳۵۷ با قلمی شیوا، متقن و مستند به منابع اصیل تاریخی مستند ساخت و تاکنون بیش از سی‌و‌­دو بار به چاپ رسیده است و هنوز پس از انتشار ده‌ها هزار نسخه از رونق بازنایستاده است هر چند بیان حقایق تاریخی بخش عمده کتاب را تشکیل می‌دهد اما نوع مواجهه دکتر شهیدی با تاریخ در تحلیل حادثه عاشورا نو و بدیع است.

دکتر شهیدی در این کتاب بیش از آن که در جستجوی چگونگی آن رخداد عظیم باشد، به دنبال چرایی حادثه عاشورا بوده است؛ «مقصود من از نوشتن این یادداشت‌ها مقتل نویسی، تبلیغ مذهبی و حتی نوشتن تاریخ نیست. من کوشیده‌ام تا خود بدانم آن چه رخ داد، چرا رخ داد؟» (متن کتاب) کتاب «پس از پنجاه سال»، نه روایت زندگی امام حسین(ع) بلکه تحلیل و علت‌شناسی عاشور است. بیان حوادث تاریخ صدر اسلام برای نویسنده چندان موضوعیت ندارد. او تلاش می‌کند تا به واسطه مرور آنچه در این پنجاه سال بر جامعه مسلمین گذشت، چرایی این حادثه را بازگو نماید.

 

جوایز شرکت در مسابقه:

بخش پاسخگویی به سؤالات چهارگزینه‌ای؛
۱۵ کارت هدیه ۱۵۰ هزار تومانی

بخش ارسال تحلیل و یادداشت
– نفر اول کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی
– نفر دوم کارت هدیه ۴۰۰ هزار تومانی
– نفر سوم کارت هدیه ۳۰۰ هزار تومانی

 

مهلت شرکت در مسابقه: ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۸

جهت شرکت در مسابقه کلیک کنید.

جهت ارسال تحلیل و یادداشت کتاب «پس از پنجاه سال» کلیک کنید.

جهت دانلود کتاب روی لینک زیر کلیک کنید.