شهیدآوینی

این کتاب دربردارنده تمامی نقد فیلم هایی است که سید مرتضی آوینی در فاصله سال های 1368 تا 1372 نگاشته به اضافه دو سه مقاله سینمایی دیگر که در همین مجموعه قرار گرفته است. این کتاب اولین بار یک سال پس از شهادت ایشان به چاپ رسید.
این کتاب دربردارنده تمامی نقد فیلم هایی است که سید مرتضی آوینی در فاصله سال های 1368 تا 1372 نگاشته به اضافه دو سه مقاله سینمایی دیگر که در همین مجموعه قرار گرفته است. این کتاب اولین بار یک سال پس از شهادت ایشان به چاپ رسید تا به همراه کتاب اول، مجموعه نوشته های سینمایی آن شهید را عرضه کند.
نقد فیلم های چاپ شده در این کتاب عموماً یادداشت هایی هستند که مؤلف پس از دیدن فیلم های دوره های مختلف جشنواره فجر به عنوان گزارشی از وضعیت عمومی سینمای ایران در ماه نامه سوره و گاه نامه سوره سینما به چاپ رسانده بود. به همین جهت حجم و ساختار این نقدها شباهتی به نقد فیلم های متعارف که پس از دیدن یک فیلم در هنگام نمایش عمومی نوشته می شود، ندارند. البته در این میان نقد فیلم های «مهاجر» و «رقصنده با گرگ ها» استثنا به شمار می آیند.
این نقدها شامل اغلب فیلم های مهم جشنواره نهم، دهم و یازدهم فجر می شوند. ضمن آن که دو مقاله ابتدای کتاب هم با تأکید بر فیلم های جنگی به نمایش درآمده در جشنواره هفتم نوشته شده اند. دو مقاله پی در پی هم که در زمان اکران عمومی فیلم «هامون» نوشته شده بودند و یک نقد درباره فیلم «مهاجر» در کنار یادداشت های جشنواره هشتم قرار گرفته اند. به جز این ها، بقیه مقالات کتاب، یکی همان نامه معروف به ابراهیم حاتمی کیا است با عنوان «نامه ای به دوست زمان جنگ»، دیگری یادداشتی شاعرانه درباره مجموعه تلویزیونی «قصه های مجید» و دو نقد بر فیلم های خارجی «زیر آسمان برلین» و «رقصنده با گرگ ها».
آخرین مقاله کتاب که مفصل هم هست، تنها تک نگاری نوشته شده توسط شهید آوینی است که به طور کامل یک فیلم ساز کلاسیک معتبر سینمای جهان را مورد ارزیابی قرار می دهد. این مقاله با عنوان «عالم هیچکاک»، تفسیری جامع و استثنایی درباره ویژگی فیلم های آلفرد هیچکاک، نسبت سینما و ادبیات در آثار او، معنای راز در قصه هایی که او تعریف می کند و مفهوم گناه، ترس، وسوسه و معما در آثار اوست.

نویسنده : حبیب الله حبیبی

منبع: اوج باور