نویسنده: حسین نورمحمدزاد (عضو هیأت علمی دانشگاه یزد)، ثریا مکی نیری

نوبت چاپ: اول ۱۳۹۷

تعداد صفحه: ۲۰۴

قیمت: ۲۵۰۰۰۰ ریال

رویکرد جامعه‌­شناسی مدرن به بازارها، بازار را مفهومی فراتر از مکان بازار می‌­داند؛ و آن را واقعیتی از خریدار و فروشنده به‌عنوان کنشگران بازار می­‌داند که در آن به مبادله می­‌پردازند. در این دیدگاه بازار محصول کنش انسانی افراد با یکدیگر است. در این رویکرد، کنش­‌ها در شبکه‌­هایی سیال و در هم تنیده شکل می­‌گیرند و روابط میان شبکه‌­هاست که بازار را به وجود می‌­آورد. بر اساس این دیدگاه، بازار فضایی است که شبکه‌­ها در آن حک شده­ و مکانیسم تبادل کالایی معین را فراهم می‌­کند. گرانوتر با افزودن محتواهای خویشاوندی، اعتماد و … به شبکه­‌ها نقش محتواهای میان روابط را نیز وارد محتوای بازار می‌­کند. آنچه فوکویاما از آن تحت عنوان ارزش‌­ها و هنجارها در شبکه­‌های بازار نام می‌­برد و پارسونز در نظریه فرهنگی خود ارتباط میان شبکه­‌های اجتماعی را ناشی از حق انتخاب بین ارزش­‌های مختلف مطرح می‌­کند. با وارد شدن چنین نظریاتی، شبکه‌­های بازار با شبکه‌‎­های اجتماعی مطرح در نظریات فرهنگ­‌گرایانِ ساختارگرا بسیار نزدیک می‌­شود. نزدیکی این مفاهیم مفهومی به نام فرهنگ دادوستد در بازار را مطرح می­‌کند. این مفهوم، دلالت بر کنشگرانِ بازار، محتوا و حق انتخاب میان ارزش­‌های آنان در ارتباطاتشان برای مبادله کالا و اطلاعات در بازار دارد. رویکرد فرهنگ دادوستد، بازار را مفهومی فراتر از مکان بازار مطرح می‌کند و در واقع فضای بازار مکانی برای جای‌گیری شبکه‌­های دادوستد مطرح می‌شود. از این رو کالبد بازار باید طوری ساخته شود که شبکه­‌ها متناسب با الگو، محتوا و ارزش‌­های موجود در ارتباطات میانشان در آن جای بگیرند. عنوان کتاب نیز محصولِ این نگاه در طراحی بازار است.

فصل ۱: پیشینه طراحی و پژوهش

فصل ۲: روش و ساختار پژوهش و طراحی

فصل ۳: مروری بر ادبیات موضوع

فصل ۴: شناخت و تحلیل بازار عرب‌ها

فصل ۵: بازطراحی ساخت کالبد بازار متناسب با شبکه‌های ساخت فرهنگ داد و ستد